Utmaningen
Saltå Kvarn är ett varumärke som älskas av många. Deras sortiment består av ekologiska produkter från jordbruk som inte tillåter konstgödsel eller kemiska bekämpningsmedel. Vi har haft glädjen att arbeta tillsammans under många år och har genom detta fått bidra till att vårda och utveckla detta fantastiska företag och varumärke. Arbetet kräver en noggrann balans mellan gammalt och nytt, tradition och nytänk, tydlighet och inspiration – att fånga, förädla och förmedla den där alldeles särskilda Saltå Kvarn-känslan i allt från förpackningsdesign, annonser, butiksmaterial, hemsida och sociala medier.
Taktik
Det unika med Saltå Kvarn är att alla är så otroligt engagerade i varumärket. Detta vill vi lyfta fram och vidareutveckla. För att vi skulle kunna göra det var vi tvungna att verkligen djupdyka i vad som personifierar Saltå Kvarn. Vi har tillsamman stött och blött allt från typsnitt, illustrationer, bilder och framförallt färger. Det sinnliga intrycket är minst lika viktigt som innehållet i förpackningarna. Just därför har vi gjort ett mycket genomgående arbete för att säkerställa att alla delar av varumärket förmedlar den unika Saltå Kvarn-känslan, från den enskilda förpackningen till samspelet mellan hela färgpaletten. Från det allra minsta till helhetsintrycket.


”Inte modernt. Inte nytt. Inte estetiskt. Ändå precis allt detta och lite till. Rätt på hyllan och rätt i smakdomarnas mentala skafferi. Retro från framtiden.”
– Juryns motivation till
JK Effekts vinst i tävlingen Kolla!
Resultat
1,2 K+
BESTÄLLDA SMAKPROV VID PRODUKTLANSERING
150 +
FORMGIVNA FÖRPACKNINGAR I BUTIK
Guld
I DESIGNTÄVLINGEN KOLLA!
Om Saltå Kvarn
Saltå Kvarn tror på den goda maten, på att det vi äter ska smaka gott, vara hälsosamt och bidra till en planet i balans. Att mångfald på tallriken gynnar mångfald i jordbruket – och din hälsa. Deras sortiment består av ekologiska produkter från jordbruk som inte tillåter konstgödsel eller kemiska bekämpningsmedel.